Odborná poradna
ODBORNÁ PORADNA
- Značení pneumatik
- Index nosnosti (LI) - Kategorie rychlosti (SS)
- EU štítky
- Zkratky v popisu pneumatiky
- Disky (ráfky)
Značení pneumatik
Index nosnosti (LI) - Kategorie rychlosti (SS)
Jak správně číst symboly nosnosti a rychlosti? Např. 116A8 je nosnost 1250kg při rychlosti do 40km/h, 91H je nosnost 615kg při rychlosti do 210km/h atd. Nosnost je vždy uvedena pouze na jednu pneumatiku, při celkové nosnosti na celý automobil (stroj) se indexy sčítají s každou pneumatikou. Indexy nosnosti a rychlosti nesmí být nikdy nižší, než je uvedeno v technickém průkazu (vyšší index být může).
Zimní pneumatiky – u osobních automobilů se můžeme někdy setkat, že výrobci pro zimní provedení pneumatik nevyrábí tak vysoký index rychlosti. Zákon na to pamatuje, a pro zimní obutí je možné použít nižší rychlostní index. Tato maximální nižší rychlost však musí být viditelně (v zorném poli řidiče) označena nálepkou na palubní desce (u novějších automobilů v palubním počítači).
EU Štítky
Proč EU zavádí nový pneu štítek. Co je na EU štítku. Valivý odpor / adheze na mokru / vnější hluk. Rozdíly tříd brzdné dráhy a spotřeby paliva, jakých pneu se EU štítek týká. - detailní informace ke stažení zde
Zkratky v popisu pneumatiky
A/T - all terrain - do jakýchkoliv podmínek
AW - all weather - celoroční, značené také M+S
H/T - highway terrain - pro silniční jízdu
M/T - mud terrain - do těžkého (blátivého) terénu
3PMSF - "vločka na pozadí hor" nebo "alpský symbol" značí zimní pneumatiku
M+S - "mud and snow" nebo "bláto a sníh" značí celoroční a zimní pneumatiku
MFS, FR, RPB, FP - ochranný lem ráfků z lehkých slitin
XL, RF, REINF - zesílené pneu s vyšší nosností
GRNX - vyrobeno z ekologických surovin
RW, OWL - bílý nápis na bočnici
ROWL - bílé obrysy písmen na bočnici
RB, BSL - černý nápis na bočnici
RY - žlutý nápis na bočnici
XNW, WW - bílý pruh na bočnici
SW - úzký bílý pruh na bočnici
BSW - černá bočnice (klasická pneu)
RBL - vystouplá písmena na bocích pneumatiky
C - comercial - pneumatiky pro užitkové vozy
ZR - pneumatika pro rychlosti nad 240 km/h
TL - bezdušové provedení
TT - provedení s duší
RFT, ROF, ZP, RUN FLAT, SSR, CSR, DSSR, EMT - dojezdové pneumatiky (náhrada rezervy)
SC - Conti Seal - samozacelující pneu
ULW - pneu s ultralehkou konstrukcí
STUD - pneu s možností použití hřebů
PR - počet pláten
MO - homologace na Mercedes Benz
NO - homologace na Porsche
* - homolagace na BMW
F - homologace na Fiat
Pneumatika s hroty - pneu obsahuje již z výroby přípravu pro hroty (hroty nejsou v ceně pneumatiky)
Disky (ráfky)
Otvory pro šrouby
Ráfky s vrtanými otvory mají stědový otvor a několik vrtaných otvorů k upevnění k náboji. Parametry které budete potřebovat pro určení správného disku:
Hloubka zálisu - ET
Hloubka zálisu je rozměr od středu ráfku k vnitřní dosedací ploše disku ráfku, kde je kolo upevněno k náboji. Hloubka zálisu může být označena jako pozitivní (+) nebo negativní (-). Pozitivní hlouobka zálisu udává užší rozchod. Negativní hloubka zálisu udává širší rozchod.